Notícies / Las Chicas de Oro, un exemple d’empoderament i d’envelliment actiu

02/06/2022
Las Chicas de Oro, un exemple d’empoderament i d’envelliment actiu

“Las Chicas de Oro”, el grup de teatre del projecte Gent Gran Activa de la Canonja, han tornat a triomfar amb la seva obra de teatre “Generación EGB. Antes y después” dirigidia per Francis Montero. Aquesta vegada ho han fet viatjant a Cádiz, acompanyades per les regidores Paqui Márquez, responsable de l’Àrea d’Acció Social i Ciutadania, i Glòria Virgili, de Medi Ambient i Festes, on hi han dut a terme el que es podria dir un triplet artístic: tres representacions en tres projectes diferents.

L’obra que van representar “Las Chicas de Oro” en els tres projectes era totalment adequada pels continguts de promoció de la igualtat, ja que, sempre en clau d’humor, critica el sistema masclista, tant el que ja hi havia fa més de mig segle com el que segueix persistint actualment.

D’entre les tres actuacions que van realitzar, la principal va ser la que van dur a terme durant la cloenda del projecte “Igual-Arte” del Ciclo Superior de Promoción de Igualdad de Género de l’IES Virgen de la Esperanza, al teatre Paseo de la Velada de la Línea de la Concepción. Aquest cicle de formació professional dual, dedicat a la promoció de la igualtat de gènere i la prevenció de las violències masclistes, és l’únic en tots la província de Cádiz. A l’acte, hi van assistir diverses autoritats de la Junta de Andalucía i de l’Ayuntamiento de la Línea, així com alumnat dels instituts de la Línea i d’altres municipis propers per gaudir i riure amb l’obra de les artistes canongines. La consellera de Igualdad, Políticas Sociales y Conciliación de la Junta de Andalucía, Roció Ruiz, va considerar fonamental que en la lluita per la igualtat s’hi incloguin dones i homes de totes les edats senyalant que “les integrants del grup Las Chicas de Oro, conformat per dones d’entre 75 i 80 anys,  ens ho han demostrat amb l’obra de teatre “Generación EGB”, un exemple meravellós d’envelliment actiu, de connexió intergeneracional, de compartir experiències”.

Una vegada acabada la funció van projectar el documental “Tablas. Historia de Las Chicas de Oro” realitzat pel jove canongí Joel López, que va esdevenir un moment molt emotiu mostrant el sentit de l’existència d’aquest grup de teatre tan especial. Per acabar d’arrodonir l’acte, Las Chicas de Oro van oferir un debat on tant alumnes com professors van participar fent-los-hi preguntes sobre els temes tractats a l’obra i, especialment, sobre el seu empoderament com a actrius i com a dones grans.

Una altra de les actuacions va ser en el centre penitenciari de Botafuegos, a Algeciras, amb motiu del lliurament de diplomes als i les recluses que havien realitzat el taller d’igualtat. El públic va gaudir de l’obra i, inclús, s’hi van unir cantant algunes de les cançons.

Finalment, l’última actuació la van fer a la fundació Cruz Blanca, també a Algeciras, que es dedica a atendre a col·lectius vulnerables: atenció a persones sense llar, atenció integral a víctimes de tràfic d’éssers humans i atenció a les dones víctimes de violència de gènere i refugiats. En aquesta ocasió, Las Chicas de Oro van participar a la “graduació” del projecte “Un viaje sin riesgos”, actuant pel públic més global que han tingut mai, de Marroc, Senegal, Gambia, Costa de Marfil, Ucraïna, Guinea, Colòmbia a més a més de l’estat espanyol.

Aquest ha estat un viatge ple d’actuacions, moltíssimes emocions, molts aplaudiments i rialles, però també hi ha hagut espai per la tristesa. Un viatge on les dones no només han ensenyat si no que han après moltíssim.